logo

SłabyŚwietny
Wpisał Administrator
Czwartek, 15. Kwiecień 2010 00:00

W dniu 10 kwietnia 2010 r. odbyła się wycieczka na Słowację do Starej Lubovni i Plavca w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu „Tatry” w ramach Programu współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska- Republika Słowacka 2007-2013.  Wzięli w niej udział uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół w Poroninie oraz partnerskiej szkoły ze Spisskiego Hrhova.

Rozpoczęliśmy od zwiedzania czternastowiecznego zamku w Lubovni. Ma on ciekawą historię. W latach 1412-1772 był siedzibą polskich starostów, którzy administrowali zastawem króla Zygmunta Luksemburczyka. Z zamkiem związana jest tajemnicza legenda. Podobał nam się zamek i ekspozycje, które tam oglądaliśmy. Następnie udaliśmy się do Skansenu Lubowiańskiego, w którym mogliśmy zobaczyć zabytki związane z tym regionem Słowacji. Była tam cerkiew grekokatolicka z XIX w. w której znajduje się ołtarz z II połowy XVII w. W skansenie były również domy i zagrody mieszkalne oraz miejsca pracy ludności (młyn, kuźnia, stolarnia, szkoła). Byliśmy zachwyceni tym miejscem. Potem spotkaliśmy się z grupą słowacką i wspólnie wyruszyliśmy na spacer do Lesoparku. Na koniec pojechaliśmy obejrzeć ruiny zamku w Plavcu. Został on zbudowany w celach obronnych w XII w. W 1856 r. spłonął i od tego czasu jest ruiną. Bardzo głodni pojechaliśmy na obiad. Otrzymaliśmy pamiątkowe dyplomy i plecaki z logo projektu. Bardzo zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy szczęśliwie do domu. (KMR)